Het belang van bewegen

belangbewegen.png#asset:2034

Dat sport positieve effecten op kinderen heeft had Johan Cruijff zelf ervaren. Maar hij zag het ook om zich heen. Hij zag het zijn hele leven in de praktijk. Daarom zette hij zich na zijn sportcarrière voor honderd procent in om te zorgen dat alle kinderen zouden kunnen bewegen en sporten.

quote.png#asset:1944

Zijn Foundation was de eerste stap in het bereiken van zijn doel. Langzaam maar zeker is jeugd en bewegen een thema dat niet meer uit de media is weg te slaan. Dan hebben we het niet alleen over de effecten op de gezondheid van kinderen, maar ook over een betere persoonlijke ontwikkeling, over het opdoen van zelfvertrouwen, het leren samenwerken en beter scoren op school.

• Kinderen met actieve ouders hebben twee keer zoveel kans om zelf ook meer te sporten en te bewegen (Aspen Institute) 2
  • Kinderen die voor hun zevende jaar die vaardigheden hebben aangeleerd houden een blijvende motorische voorsprong op kinderen waar dat niet is gebeurd 3
  • Als kinderen regelmatiger bewegen zouden er heel wat minder psychosociale en gedragsproblemen voorkomen 4
  • In de afgelopen jaren was het percentage kinderen tussen de vier en elf jaar dat voldeed aan de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen (NNGB) maar dertig procent! Dan hebben we het opgeteld over een uurtje sporten, spelen en fietsen per dag. 5

De Cruyff Foundation wil alle jeugd in beweging brengen omdat we er van overtuigd zijn dat sport en bewegen een onmisbare schakel vormen voor een goede ontwikkeling van kinderen. Daarom blijven we ons verhaal vertellen en aandacht vragen voor ons werk. Maar we moeten ook kunnen aantonen dat wat we doen echt effect heeft.

In 2016 heeft de Universiteit van Utrecht een methode ontwikkeld om de impact te meten. Deze Theory of Change kunnen we voor zowel de gehandicaptensportprojecten, de Cruyff Courts als Schooolplein14 gebruiken. De onderzoeken gaan zowel in Nederland als in Engeland plaatsvinden en worden 2017 inzichtelijk.

h4-2.jpg#asset:1859

Geraadpleegde Onderzoeken/Websites:

1. Amika Singh, Leonie Uijtdewilligen, Jos W. R. Twisk, Willem van Mechelen e.a. - Physical Activity and Performance at School.

2. State of Play, Apen Institute, (Washington 2016) www.aspenprojectplay.org

3. H. Stegeman - E ecten van sport en bewegen op school. Een literatuuronderzoek naar de relatie van fysieke activiteit met de cognitieve, a ectieve en sociale ontwikkeling. (Den Bosch 2007), W.J.H. Mulier Instituut.

4. E. Hartman, J.W. de Gree e.a. - E ecten van fysieke activiteit op cognitie en de hersenen van kinderen in het primair onderwijs (Groningen: Universitair Medisch Centrum Groningen 2015).

5. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen is in 1998 opgesteld door de universiteiten van Amsterdam (VU), Maastricht, Groningen en Utrecht, en het RIVM, TNO en de sportkoepel NOC*NSF.